نظام اداری در كاهش وابستگی كشور به نفت موفق نبوده است
نوشته شده توسط : gogos

به گزارش ایرنا، 'عبدالرضا رحمانی فضلی' روز سه شنبه در همایش ملی ارتقا سلامت نظام اداری در ایلام افزود: متاسفانه عملكرد مجموعه نظام اداری كشور به گونه ای نبوده است كه رابطه مستقیم ما را با نفت را قطع كند.

وی ادامه داد: اكنون دشمنان نظام و انقلاب، نفت را به عنوان عنصر اصلی در اقتصاد كشور به صورت مستقیم و غیر مستقیم نشانه گرفته اند.

رحمانی فضلی با اشاره به اینكه تاكنون دشمن در تمامی عرصه ها در مقابله با جمهوری اسلامی ایران ناتوان بوده است، اظهار داشت: دشمن تمامی فشارهای خود را در زمینه ایجاد محدودیت فروش نفت از طریق تحریم نفتی و نقل و انتقالات بانكی متمركز كرده است و امید زیادی به موفقیت دارد.

وی تاكید كرد: یكی از اهداف كلان حوزه اقتصاد این است كه الگوی توسعه كشور را به نمونه ای بومی با ارزش افزوده بالا، رقابتی و با بهره وری بالا تبدیل كند.

رییس دیوان محاسبات كشور گفت: از منظر كلان، سلامت نظام اداری زمانی محقق می شود كه نتایج و تولیدات این نظام مثبت و سازنده باشد.

رحمانی فضلی با بیان اینكه در زمینه نتایج و تولیدات نظام اداری كشور در شرایط مطلوبی نیستیم، افزود: این در شان و منزلت اندیشه الگوی حكومت اسلامی نیست.

وی با اشاره به اینكه اكنون مولفه های مختلف توسعه از انحصار خارج شده است، ادامه داد: آنچه این مولفه ها را به پیشرفت تبدیل می كند، مدیریت و نظام اداری است.

رییس دیوان محاسبات كشور گفت: اكنون عامل تعیین كننده رقابت در بازارهای جهانی، افزایش بهره وری و كاهش هزینه ها است.

رحمانی فضلی افزود: زمان اتمام پروژه های اجرایی در كشور طولانی، هزینه تولید بالا و كیفیت پایین است, به همین علت هیچ كالای رقابتی در كشور تولید نمی شود.

وی ادامه داد: پایین بودن بهره وری باعث شده است كه نه تنها در كالاهای با فناوی بالا بلكه در كالاهای معمولی هم توان رقابت نداشته باشیم.

رحمانی فضلی اظهار داشت: فعالیت نظام اداری كشور به گونه ای است كه بهره وری پایین و هزینه تولید بسیار بالاست.

رییس دیوان محاسبات كشور یكی از نتایج سلامت نظام اداری را اخذ مناسب مالیات عنوان كرد و گفت: در كشورهای پیشرفته بیش از 70 تا 80 درصد هزینه های عمومی از طریق مالیات تامین می شود, اما در كشور ما از 72 هزار میلیارد تومان مالیات سالیانه، تنها 32 هزار میلیارد تومان اخذ می شود كه این نشان سلامت اداری نیست.

وی معیار و ملاك اصلی سنجش نظام سلامت نظام اداری را نتایج و تولیدات و رعایت قانون عنوان كرد و گفت: اگر ادعا می كنیم كه باید قدرت نخست منطقه باشیم باید نظام اداری سالم و پویایی داشته باشیم.

او ادامه داد: هدف متعالی نظام اسلامی، توسعه ملی است و سامانه اداری نیز به عنوان عنصری مهم در خدمت اهداف نظام است.

رییس دیوان محاسبات كشور تاكید كرد: جمهوری اسلامی داعیه دار الگوی موفق حكومت اسلامی است و باید از طریق رسیدن به توسعه كه شامل پیشرفت و عدالت است، این ادعای خود را به جهانیان ثابت كند.

رحمانی فضلی گفت: سیاست اصلی دیوان محاسبات مبتنی بر اصل پیشگیری برای كمك به تحقق توسعه ملی و اجرای كامل قوانین است.

وی اضافه كرد: 75 درصد تخلف های دستگاه های اجرایی به علت نداشتن آگاهی از قوانین غیر عمد تلقی می شوند.

رییس دیوان محاسبات ادامه داد: مجموعه قوانین و موارد تخلف زا در سال های گذشته شناسایی و برای اطلاع مدیران و دست اندركاران امور مالی شناسایی و منتشر شده است.

وی بیان كرد: خوشبختانه كمتر از یك درصد تخلف های مجموعه دستگاه های اداری در قوای سه گانه عمدی است كه حدود 80 درصد این یك درصد تخلف ها مبتنی بر مصلحت است.

رحمانی فضلی طرح نظارت الكترونیك را یكی از برنامه های اصلی و مهم دیوان محاسبات عنوان كرد و گفت: خوشبختانه هم دولت و هم مجلس شورای اسلامی از اجرای این طرح پشتیبانی می كنند.

وی افزود: در اجرای این طرح بیش از چهار هزار نقطه درآمد و هزینه كشور به دیوان محاسبات متصل شده و مجموعه داده ها و اطلاعات مالی دستگاه ها برای بررسی در اختیار كارشناسان قرار می گیرد.

رحمانی فضلی ادامه داد: با تكمیل نرم افزار مورد نظر، بر تك تك اقدام ها و فعالیت های مالی دستگاه های اجرایی به صورت لحظه ای و آنلاین نظارت خواهد شد.

رییس دیوان محاسبات كشور با تاكید بر اینكه تمامی كسانی كه با مباحث مالی مرتبط هستند باید آموزش ببینند، گفت: به این منظور و برای ارایه آموزش ها از منظر حسابرسی، ایجاد یك مركز آموزشی بزرگ در دیوان محاسبات در دستور كار قرار دارد.

رحمانی فضلی حسابرسی عملكرد را یكی دیگر از برنامه های دیوان محاسبات عنوان كرد و افزود: بر پایه قانون، حسابرسی عملكرد دارای سه مولفه صرفه اقتصادی، كارآمدی و اثربخشی است.

وی ادامه داد: تمامی دستورالعمل ها، آیین نامه ها و ضوابط حسابرسی عملكرد تدوین شده است.

همایش ملی ارتقاء سلامت نظام اداری با تاكید بر نظارت و پیشگیری صبح امروز سه شنبه در سرسرای آیت الله حیدری(ره) دانشگاه ایلام آغاز بكار كرد.

این همایش یك روزه با حضور رییس دیوان محاسبات، معاون سازمان بازرسی و شماری از مقام های كشوری و محلی برگزار شد.

187 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده است كه از بین آنها 17 مقاله به صورت سخنرانی و 45مقاله به صورت چاپ در كتاب مجموعه مقالات همایش ارایه می شود.

ك/2/534/565/320





:: برچسب‌ها: کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 253
|
امتیاز مطلب : 21
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: